مرجع جدید قیمتگذاری خودرو تعیین شد؛ عبور مجدد از آزادسازی؟
پارک خودرو در بورس کالا
گام نخست اصلاح قیمتگذاری خودرو با عرضه در بورس کالا برداشته شد. شورای عالی بورس و اوراق بهادار، در اقدامی عرضه خودرو در بورس کالا را با هماهنگی وزارت صمت تصویب کرد.
به گزارش خودروکار، پیش از این وزارت صمت عرضه دو خودروی متعلق به بخش خصوصی در بورس کالا را معلق کرد و مسوولیت تنظیم بازار خودرو را بر عهده وزارت صمت و با هماهنگی ستاد تنظیم بازار خوانده بود. حالا اما با موافقت شورای عالی بورس و هماهنگی وزارت صمت قرار است بورس کالا مرجع قیمتگذاری خودرو شود. این نوع عرضه خودرو اگرچه گامی رو به جلو در شیوه قیمتگذاری خودرو است، اما اگر همراه با سازوکاری مداخلهگر باشد، بهطور حتم نمیتواند منافع خودروساز و مصرفکننده را تامین کند. موافقت با خودروی بورسی، اگرچه اصلاح نظام قیمتگذاری را کلید زد؛ اما اولا برای رسیدن به قیمت بازاری لزوما نیاز به ساز و کار بورس کالا نیست و ثانیا برای تامین منافع مصرفکننده و پایداری تولید در صنعت خودرو ، نیاز به بازار رقابتیاست که با آزادسازی واردات خودرو محقق میشود.
با تصویب عرضه خودروهای داخلی در بورس کالا، نظام قیمتگذاری خودرو که فعلا مبتنی بر سیاستهای دستوری است، در آستانه تغییر قرار گرفت. عصر سهشنبه بود که خبر رسید شورای عالی بورس و اوراق بهادار با طرح عرضه خودرو در بورس کالا موافقت کرده و نظر مثبت وزارتخانههای صمت و اقتصاد نیز در این مورد جلب شده است. بنا به گفته معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران، طرح عرضه خودرو در بورس کالا یکبار در کمیسیون تخصصی شورای عالی بورس مورد بحث و بررسی قرار گرفته و روز سهشنبه نیز در صحن شورا با حضور وزیر اقتصاد، وزیر صمت، ریاست سازمان بورس و سایر اعضا بررسی شده است. به گفته سیدجواد جهرمی، با اعلام نقطهنظراتی که وزارت صمت درباره عرضه خودرو در بورس کالا داشت، این طرح مورد تصویب اعضا قرار گرفت. هرچند هنوز سازوکار عرضه خودرو در بورس کالا مشخص و ابلاغ نشده، اما گویا بناست در شروع کار، یک کلاس خودرویی خاص در بورس کالا عرضه شود. به عبارت بهتر، بورسی شدن خودرو قرار است طی یک فرآیند تدریجی انجام و در نهایت به عرضه کل تولیدات خودروسازان در بورس کالا ختم شود. آنطور که از دل اظهارات پراکنده درباره عرضه خودرو در بورس کالا مشخص میشود، در این طرح نظرات وزارت صمت درمورد مسائلی مانند صلاحیت خودروها برای عرضه و همچنین محدودیتهای فعلی برای ثبتنام در طرحهای فروش خودروسازان، لحاظ خواهد شد. به عنوان مثال قرار است مواردی مانند نداشتن پلاک فعال، دارا بودن گواهینامه رانندگی و عدم خرید از خودروسازان در ۴۸ ماه گذشته، هنگام ثبت سفارش خرید در بورس کالا اعمال شود.
نکته مهم دیگر در مورد طرح عرضه خودرو در بورس کالا، باز شدن مسیرهای جدید تامین مالی برای خودروسازان است. طبق اعلام معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران، تامین مالی خودروسازان و اوراق گواهی سپرده و سلف موازی استاندارد از مواردی است که برای شرکتهای خودروسازی در نظر گرفته شده و اطلاعات تکمیلی آن در هفتههای آتی منتشر خواهد شد.
منبع: دنیای اقتصاد
انتهای پیام/